D-Daydesignveiling van 18 t/m 20 mei

» Naar de shop

Van 18 t/m 20 mei 2012 vindt alweer de vijfde editie plaats van D-Day. D-Day is een mix van expositie, beurs en veiling en heeft geen vaste thuisbasis; iedere editie speelt zich af op een andere locatie.

Voormalige industriële panden als de AINSI, de Timmerfabriek in Maastricht en de C-Mill in Heerlen deden eerder dienst als tijdelijk decor. En nu is de oude Mosa decorfabriek in Maastricht aan de beurt.

One of a kind
Onder het glazen dak van de fabriek presenteren ontwerpers uit binnen- en buitenland hun creaties. Van elke designer gaat dat weekend één stuk onder de hamer. De toegang is gratis en het hele weekend is er een vrije verkoop. Komt dat zien!

Werner Neumann

Mooie spullen
D-Day is een initiatief van ontwerper Hester Coolen. Hester is van jongs af aan al bezig met vorm en design. “Toen ik acht jaar oud was, droomde ik ervan te wonen en werken in een rode dubbeldekkerbus. Ik zou bovenin wonen, terwijl beneden de werkplaats en de winkel waren. Hier werd geproduceerd én verkocht.

Zij is er ook van overtuigd dat de wereld en de mensen beter af zijn als ze zich omringen met mooie spullen die betekenis hebben, die bijzonder en persoonlijk zijn. Zij wil mensen laten ervaren dat iets wat origineel gemaakt is veel leuker is, en nog betaalbaar ook.

Jolanda van Goor

Vrij werk
Hester wil ontwerpers bovendien een podium bieden waar ze hun vrije werk kunnen verkopen. Ze beschrijft hun eeuwige dilemma: “Vormgevers hebben meestal te weinig opdrachten, dus geen geld, en dus niet de mogelijkheid om vrij werk te maken. En als een vormgever wel voldoende opdrachten heeft, en geld, dan ontbreekt het aan tijd om het vrije werk te maken. Met D(esign)-day hoop ik een platform voor dit werk te creëren. Zodat er meer vrij werk gemaakt en verkocht wordt, en de designers contact kunnen leggen met hun afnemers.
Floris Hovers

Unieke producten
Wat je op D-Daydesign ziet, is dus geen massaproductie of dertien in een dozijn, maar unieke producten of kleine series met een beperkte oplage. D-day presenteert bovendien een breed scala aan ontwerpdisciplines: van maffe jassen tot typische tassen; van olijke vazen tot delicaat porselein en van komische kasten tot tijdloze tafels.

Contact met de maker
Mensen zijn steeds vaker op zoek naar een product met een verhaal, iets unieks dat echt bij hen past”, weet Hester uit ervaring. “Je kunt spullen in een winkel kopen, in de wetenschap dat er honderden of duizenden van gemaakt zijn, maar je kunt ook naar een vormgever gaan. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat dat onbetaalbaar is. Ik wil met D-Day laten zien dat die veronderstelling niet juist is.

Hier zie je ontwerpen met een verhaal. Met een lach. Met onverwacht gebruik van kleur en materialen. Kortom: grappig, spannend, geestig, onconventioneel. Bezoekers komen hier direct in contact met de ontwerpers. En willen ze iets anders dan dat geëxposeerd is, dan is een afspraak met de maker zo gemaakt.

Daan de Leeuw

Veiling
Het hoogtepunt van D-day is de veiling waarvoor iedere vormgever één stuk inbrengt. De designer bepaalt zelf het startbod waarmee de veilingmeester het bieden van start laat gaan, waarop iedereen kan bieden. Een week tot 10 dagen vóór D-day wordt de veilinglijst gepubliceerd op de site, mét openingsbiedingen. Via de site bieden is ook mogelijk, maar natuurlijk een stuk minder gezellig!

Catiana Antonio

Deelnemers
Het aantal deelnemers is ook dit jaar weer groter dan vorig jaar. Zo kun je kennismaken met onder andere de handgemaakte fietsen van Lucas Brinkhaus zien, de houten meubels van Kaspar Eisenmeier en ook de prachtige kasten en krukjes van Chris Ruhe.

Stoerrr – Design for kIds
Eric Mertens
Boudewijn van den Bosch
Clemens Maassen

Ook leuk om te lezen